Tuesday, June 29, 2010

Koreksi Diri

Makan tidur makan tidur,sudah 6 bulan tahun 2010 berlalu.Terima kasih Ya Allah,sebab masih boleh makan dan tidur.Kalau makan-makan sahaja atau tidur-tidur sahaja entah apa tujuan hidup sebenar.Saya cuba muhasabah diri sendiri tentang pencapaian sepanjang 6 bulan pertama ini.Ada yang membanggakan tetapi tidak kurang juga yang kurang memuaskan. Ada juga beberapa kisah peribadi yang tidak kurang menjejaskan emosi pada bulan ketiga dan keempat.Sekaligus berlanjutan ke bulan kelima.Tiada seorang pon yang terlepas daripada rasa duka lara biar pon hanya seketika.Begitu juga dengan saya.Setiap yang dinamakan makhluk pasti akan merasai perasaan ini dalam sepanjang laluan kehidupannya.Sekejap atau lama,hanya itu yang membezakan dari seorang individu ke individu yang lain.

Saya mungkin bercakap yang saya berduka tanpa menyedari orang lain juga sedang berduka.Itulah yang dikatakan jiwa lara.Pada saya,jiwa lara adalah satu bentuk kesedihan tanpa ekspresi yang tidak dapat diolah dengan kata-kata melainkan keluha
n.Sehingga saya percaya,hanya pada Allah sebagai tempat mengadu dengan sepenuh hati.Jika punca jiwa lara diceritakan kepada yang salah,kemungkinan untuk mendapat penyelesaian yang tidak tepat akan ada dan seandainya penyelesaian ini yang saya ambil maka bertambahlah lara yang ada.Indahnya menjadikan Allah sebagai tempat mengadu:

Allah VS Manusia:
  • Kita tidak perlu takut akan kebocoran rahsia.Rahsia pasti terjamin kerana Allah tidak akan mengaibkan sesiapa yang berkehendak kepadaNya.Sebaliknya pepatah "biar pecah di perut,jangan pecat di mulut"yang sering diungkapkan oleh manusia belum pasti memberi jaminan yang total
  • Kita tidak perlu menyusun ayat untuk difahami sebagaimana mengadu dengan manusia.Cukup dengan kata hati walaupon dengan ayat dan bahasa yang tidak tersusun.Sebaliknya manusia memerlukan susunan ayat yang betul kerana jika tidak akan membawa kepada salah tafsiran.
  • Kita tidak perlukan masa yang khusus untuk mengadu kerana Allah tidak pernah tidur jauh sekali lalai mendengar doa hambanya.Tetapi manusia perlukan masa tertentu kerana mereka mungkin mempunyai masalah lain yang perlu diatasi.
  • Kita tidak perlu takut dengan isitilah bosan kerana Allah suka hamba yang mengadu kepadaNya.Sebaliknya manusia akan cepat berasa bosan.Silap hari bulan,kita akan dilihat sebagai manusia yang bermasalah dalam menangani hidup.ish ish ish
  • Kita tidak perlu takut permintaan hajat yang kita mahukan kepada Allah.Sebaliknya,luahan kita kepada manusia mungkin didengar tetapi tidak dibantu

Mungkin readers merasakan entry ini agak berbeza dengan sebelumnya.Tapi entry ini tidaklah terlalu berat.Bahasa saya masih mudah untuk anda fahami bukan.Kalau bosan sampai muka pon sudah ketat semacam,jangan habiskan bacaan anda.Pergi beraktiviti sihat sekarang seperti minum sirap,makan jemput-jemput atau tengok tv.Esok-esok boleh continue lagi.hehe
Kepada yang tabah mahu habiskan mari kita teruskan.Hanya yang tabah akan berjaya.Berjaya hanya untuk orang yang tabah.Kalau berjaya akan tabah.Sudah sudah jangan mengarut lagi.haha

Usia yang makin hari makin melangkaui waktu membuatkan saya berfikir seolah-olah mendahului masa.Tapi tidaklah lebih 40 tahun di mana saya berada sekarang kerana apa yang dimiliki sekarang membuatkan saya semakin optimis.Pernah anda terfikir kenapa seringkali kita merujuk orang tua tentang hal-hal yang akan datang?Selalunya nasihat orang tua lebih tepat lebih bernas dan betul bukan.Orang tua banyak pengalaman,terlebih dulu merasai kemasinan garam dan kemanisan gula.Inilah yang telah ditanam dalam pemikiran saya sejak dari kecil supaya akur dengan nasihat orang tua.

Setelah 26 tahun menikmati kurniaan Allah,baru saya yakin ada kebenarannya menjadikan orang tua sebagai rujukan.Iaitu saya perlu berfikir lebih daripada usia sebenar kerana ia mampu melatih gerak hati.Gerak hati yang banyak membantu saya untuk berfikir dengan lapang serta yakin melalui jalan yang akan berkesudahan akhir nanti.Berfikir dan bertindak seperti orang dewasa bukan bermaksud kita akan cepat tua.Kemudian muka berkerepot,kedut-kedat sana sini atau kesan-kesan penuaan yang degil tidak mahu hilang walaupon menggunakan Safi Rania Gold(usia,kenapa perlu berahsia.tak suka suara perempuan dalam iklan itu.haha)

Tetapi kita akan lebih cepat bangkit daripada masa silam yang tidak pernah dimanfaatkan sepenuhnya sebelum ini.Anda bayangkan sekiranya kita masih bertindak seperti keanakkan,mana mungkin kematangan dan personaliti unggul akan terserlah.Lambat laun otak akan lembab dan kurang matangnya.
Sesungguhnya terlalu banyak yang saya lalui setengah tahun ini.Tidak mengapa,apa-apa yang kurang memberangsangkan itu saya ambil sebagai proses pembelajaran kehidupan.Semoga bulan yang akan datang lebih menguatkan jiwa,titik duka yang ada akan berubah menjadi cahaya seterusnya memberi inspirasi hidup yang lebih tenang.InsyaAllah:)

3 comments:

  1. touching pada ayat yang xperlu aku "gazekkan" di sini...

    ReplyDelete
  2. uiks,adakah anda pengguna safi rania yg xbpe nk gold?haha

    ReplyDelete
  3. saya kenal tangan siapa yang memegang yassin itu..huhu...

    ReplyDelete