Saturday, April 17, 2010

Ulat Buku

Ayat jengkel dan boleh blah sekarang:
  • i've liked reading ever since i was a small kid and i tend to tell people that reading is one of my hobbies
  • reading is my hobby 25 years ago
Betulkan ayat awak ejie supaya kejengkelan itu tidak ketara sangat dan tak boleh blah sekarang:
  • i really think about it.
  • i have to admit that its not 25 years ago,but just 4 month ago
  • i barely read anything besides school books and magazines 25 years ago.hehe
  • now,i am trying to revive this old hobby of mine and start reading more
  • i was thinking about setting a goal of at least one book per month for this year
ok,sudah tidak jengkel lagi setelah diperbetulkan.
Ingatkan nak heavy reading this wekend.Ada 4 buku yang baru dibeli.Malangnya,satu pon tak habis-habis membacanya.

Alasan tidak habis?

  • Baca dengan penuh intonasi.sebab itulah tidak habis-habis.
  • Apakah gila dalam satu hari menghabiskan kesemua bacaan ilmiah?1 chapter pada malam hari terus membuatkan saya tidur.Nampak sangat macam terpaksa.hehe
  • Hari ini sekolah ganti,masa sangat terhad.Satu buku untuk dihabiskan sudah memadai
  • Minggu ini asyik tiada air.ish..apa kaitan?(urusan domestik luaran dan dalaman terganggu sehingga tidak dapat menghabiskan pembacaan)saya menjadi letih.when tired,the mind wanders and i will no longer enjoy or retain what i am reading

So if you want,you can check if there's something you would like to read and you can then borrow with me:


Kisah-kisah pengorbanan ibu bapa kepada anak-anak.Sebab saya masih anak-anak,murni sangat membacanya untuk menjadi anak yang lebih baik dan terarah.
Saya beli buku ini disebabkan mata perempuan ini cantik.hoho
Kadang-kadang,saya rasa sangat bahagia.Jarang-jarang pura-pura bahagia.Raihlah bahagia


Kelebihan dan keistimewaan Surah Al-Fatihah.Sangat jelas kemuliaan surah ini apabila diwajibkan dalam setiap rakaat solat

Buku ke-5 ini bukanlah termasuk dalam senarai buku yang baru dibeli.Pemberian istimewa daripada seorang kawan.More than 5 years kalau saya tidak silap.Kalau berkesempatan,saya akan baca lagi untuk kali yang ke dua.Saya rasa my frenz ini pon sudah lupa yang buku ini adalah pemberiannya dulu.Thanx a lot.Mudah-mudahan saya akan develop a plan of action to achieve my goals.

Sekadar memetik bingkisan daripadanya:
To:ejie
From:______

"when you in love,you don't need music to dance.The beating of your hearts is a beautiful melody in itself"
Sincerely:
___________

Ejie,awak suka baca novel tak?
Erm,tidak suka.Tapi kalau diberi,saya ikhlas menerimanya.Langsung tidak pernah membeli mahupon membaca sehingga last page.Kalau ramai sangat yang cakap novel itu best,saya berusaha untuk meminjamnya.Kedekut betul la awak ejie.Beli sendiri pon tak nak.
Jenis saya membaca novel memang berjenis dan tidak boleh dicontohi.Saya akan membaca sinopsis,kemudian kenal watak-watak utama dan main tebuk-tebuk.Tebuk-tebuk like tupai.Baca part depan,tengah dan akhir.Ok,jadi tupai sekarang.Sepandai-pandai tupai membaca,akhirnya habis juga pembacaannya.haha

Tupai berpesan:
  • Find a book.
  • Buy or rent it and take it home.
  • Settle into comfortable place.
  • Be calm and alert before begin the read
  • Start the book by turning the pages.
  • Read and really enjoy it.

"MARI MEMBACA BERSAMA"

3 comments:

  1. 1 buku yang sampai sekarang aku tak pernah nak habis baca adalah PSIKOTERAPI DALAM KAUNSELING..maaf Prof T___T saya telah berusaha apakan daya...

    ReplyDelete
  2. aku baca habis,tapi tak paham2 smpai skang.maaf juga utk prof ______
    kira xpenah baca abis la ni.haha

    ReplyDelete
  3. haha musti prof sangat kuciwa.ohoho
    eh..tupai ek?bukan sipot?haha

    ReplyDelete